Met alle Chinezen…
Maar wel met Chery. Neen, dit is geen Chinese ‘mailorder bride’ die we met veel verwachtingen lieten overkomen, maar wel een Chinese autogroep die zijn intrede doet op onze markt met enkele hier nog onbekende merken. Wij gingen al even op date met de Omoda 5, waarmee trouwens ook de nieuwe Miss België Karen Jansen rondtoert.
Terwijl de Europese constructeurs in het slop zitten, overspoelen de Chinese automerken onze markt in ware tsunami-stijl. Haast elke week komt er een nieuw merk bij uit het land van Xi Jinping. En wellicht is het einde nog niet in zicht als je weet dat de Chinese auto-industrie ruim 200 automerken telt. Moet de Europese autosector zich zorgen maken? Jazeker! Want terwijl de Chinese auto’s enkele decennia geleden echt niet veel soeps waren, staan ze nu zeker op het niveau van de Europese producten en zijn ze bovendien zeer scherp geprijsd.
Een interessante nieuwkomer is Chery. Deze autogroep produceert jaarlijks ruim 1,8 miljoen voertuigen, waarvan bijna de helft wordt geëxporteerd. Sinds kort ook naar Europa, waar de merken Omoda, Jaecoo en Exlantix worden gelanceerd. In België maken de eerste dealers zich op om deze nieuwe modellen aan de man te brengen. Het aanbod is aanvankelijk beperkt tot twee midsize crossovers: de Omoda 5 die met zowel een elektrische aandrijving als een benzinemotor verkrijgbaar is, en de Jaecoo 7 met een look die aan de Range Rover doet denken en met een klassieke en een plug-inhybride benzinemotor leverbaar is. Later wordt het gamma van beide merken verder uitgebreid en worden ook de premium crossovers van Exlantix in de showrooms verwacht.
Aldi-effect
Europa heft intussen invoertaksen op de Chinese auto’s om de toevloed enigszins te beperken, maar nog steeds zijn deze voertuigen zeer voordelig. Zo heb je reeds een Omoda 5 met benzinemotor voor 27.900 euro, terwijl de EV al voor 38.490 euro van eigenaar verandert. Dit is inderdaad een Aldi-effect, want deze crossover is weliswaar niet getooid met het logo van een prestigieus merk, maar biedt wel degelijke technologie en een complete uitrusting voor een knalprijs.
Merk op dat de Omoda 5 in het oog springt met een vrij origineel en attractief design, waarin de forse neuspartij met strakke lichtblokken vloeiend overgaat in een forse schouderlijn achteraan en een licht aflopende daklijn die eindigt in een spoiler. Ook het interieur overtuigt met een modern design waarin een breed digitaal display het dashboard domineert, terwijl afwerkingskwaliteit op een degelijk niveau staat.
De bediening van de boordfuncties verloopt vlot en intuïtief en natuurlijk zijn er enkele typische, grappige gadgets aan boord waar de Chinezen zo dol op zijn. Het meest hilarische is de ‘trackmodus” die je via de widgets op het multimediadisplay inschakelt. Daarmee klinkt een sportief motorgeluid door de … geluidsinstallatie en komen enkele data zoals de acceleratiewaarde, de turbodruk, het openingpercentage van de gasklep en de snelheid op het scherm. Leuk, maar die ‘vroem-vroem’ levert geen extra vermogen of boost op…
Vlot, comfortabel en betaalbaar rijden
Nieuwe auto’s zijn tegenwoordig zeer duur, zeker als je voor een elektrisch model kiest. In die context bieden de Chinese nieuwkomers zoals Omoda een interessant alternatief voor de privérijder die geen fortuin wil of kan uitgeven aan een nieuwe wagen. Dat geldt zeker voor de Omoda 5 die zich in het middenklassesegment sterk positioneert met de twee varianten die naar keuze functioneren op benzine of elektriciteit.
Voor particulieren is een benzinemodel nog steeds een goede keuze omwille van de betaalbaarheid en de flexibele inzetbaarheid. De Omoda 5 wordt aangedreven door een 1.6 turbobenzinemotor van 145 pk gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling die vinnig en comfortabel rijden toelaat, terwijl het verbruik tot een 7,5 liter per 100 kilometer beperkt blijft. Deze crossover verlegt zeker geen grenzen, maar voldoet gewoon aan de verwachtingen voor een wagen in deze klasse.
Hetzelfde gevoel krijg in de Omoda E5, die te herkennen is aan de strakke, gesloten voorpartij in plaats van de reusachtige grille op de ICE. Deze elektrische variant beschikt over een 204 pk sterke elektromotor in combinatie met een accu van 61 kWh die een rijbereik van 402 kilometer verzekert. Daarbij laat een warmtepomp toe het interieur snel en efficiënt op de gewenste temperatuur te brengen. Snelladen kan aan 80 kW, wat moet volstaan om onderweg snel wat stroom bij te tanken. Ook in deze EV heb je het gevoel dat je voldoende waar voor je geld krijgt.
Miss België aan boord
Twijfels over de kwaliteit of de service na verkoop hoef je evenmin niet te hebben, want Omoda voorziet een algemene garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer, die voor de batterij zelfs oploopt tot 8 jaar. De invoerder bouwt het dealernetwerk momenteel verder uit, zodat je weldra in elke stad een showroom zal vinden. En noteer tenslotte dat er intussen ook schoon volk rondrijdt met de Omoda 5, want deze wagen zat ook in de prijzenmand van de kersverse Miss België Karen Jansen.
Hot news over de nieuwe Chinese merken vind je op Menstyle.be want intussen reden we ook met de ‘Chinese Range Rover’ Jaecoo 7, waarvan de review weldra verschijnt. Zàijiàn! (Tot gauw!, in het Chinees)