MenStyle Road Test: Karma Revero

Leve de reïncarnatie?

Eigenzinnig, exclusief en peperduur, dat is de Karma Revero. Met die opmerkelijke eigenschappen moet deze elektrische berline de Europese premiummarkt veroveren. Maar gaat dat ook lukken? MenStyle zocht het uit tijdens een exclusieve testrit in Het Gooi.

Zelfs de ware autoliefhebber zal waarschijnlijk even moeten googelen bij de naam Karma Revero en wellicht spontaan de link leggen naar Fisker. Het verhaal rond Karma is inderdaad een hele saga met veel drama geworden. Want terwijl Fisker de boeken neerlegt, komt net de nieuwe Karma Revero hier op de markt.

Hoe zit dat in mekaar? Wel, laten we een goede 15 jaar in de tijd teruggaan. De bekende Deense ontwerper Henrik Fisker, die onder meer de fraaie BMW Z8 en de Aston Martin DB9 tekende, realiseerde zijn grote droom met de ontwikkeling en productie van een eigen wagen. De Fisker Karma was een prachtig gelijnde berline met een elektrische aandrijving en dus op dat moment zeer toekomstgericht en innovatief. In 2012 werd de wagen met range extender onthuld, maar de lancering verliep niet van een leien dakje en draaide uiteindelijk uit op een faillissement. Fisker deed recent nog een nieuwe poging om zijn eigen automerk nieuw leven in te blazen met de Ocean, een elektrische SUV, maar ook dat project ging intussen op de fles.

Redding uit China

Terwijl ‘geniale’ Henrik Fisker nu wellicht stevig aan de Prozac zit om deze flaters te verwerken, reïncarneerde Karma intussen op miraculeuze wijze. De merkrechten werden namelijk gekocht door de Chinese investeerder Wanxiang, een groep die componenten levert aan vele automerken, en die bracht de berline alsnog in 2016 op de markt als Karma Revero. Hiermee realiseerde stichter Lu Guanqiu eveneens zijn grote droom om een eigen exclusief automerk te lanceren. Hij koestert grote ambities met Karma, maar geeft het project ook de nodige tijd om te rijpen. De Revero is intussen al even op de markt in de Verenigde Staten, maar tegelijk werd Karma de voorbije jaren grondig geherstructureerd en werd er ook een nieuwe eigen fabriek in Moreno Valley, Californië (VS) opgetrokken.

Nu acht Karma de tijd rijp om zijn vleugels verder uit te slaan. Zo wordt het gamma verder uitgebreid en worden ook andere markten aangeboord, waaronder Europa. Bij de Europese lancering van Karma spraken we Marques McCammon, de president van Karma Automotive, die de ambitieuze toekomstplannen van de constructeur verduidelijkte: “We willen de volgende jaren uitgroeien tot een authentiek Amerikaans sportwagenmerk met een nieuw gamma. De nieuwe Revero is al even in de Verenigde Staten op de markt en introduceren we nu ook in Europa. Volgend jaar volgen de Kaveya coupé en de Gyesera berline met een volledig elektrische aandrijving, die op onze nieuwe site in Californië zullen worden geproduceerd. Momenteel vervaardigen we slechts een paar honderd voertuigen per jaar, maar na de lancering van de nieuwe modellen zal dat snel stijgen. Weet dat onze fabriek een capaciteit heeft om tot 10.000 voertuigen per jaar af te leveren. Dat volume zullen we natuurlijk niet meteen bereiken, maar het geeft alleszins de toekomstvisie van Karma weer.

Flaneren in Het Gooi

De Europese distributie zal geregeld worden door het Nederlandse autobedrijf Kroymans, dat de Karma Revero al enige jaren verkoopt en weldra de eerste exemplaren van het nieuwe model aan zijn klanten zal leveren. In een eerste fase wordt een persoonlijke service aan huis voorzien aan mogelijke Belgische kopers. Maar op termijn is het de bedoeling dat in verschillende Europese landen een vertegenwoordiging komt, wellicht ook bij ons. Noteer dat er geen wagens op stock zijn en dat er in de showrooms enkel een demomodel present is. De reden is dat Karma elk exemplaar van de Revero volledig naar wens van de koper vervaardigt, zowel wat de interieurbekleding, de koetswerklak als de extra’s betreft. Die eigenzinnigheid en exclusiviteit, weet je wel. 

De locatie van Kroymans in Hilversum is natuurlijk geen toeval. Deze gemeente behoort tot Het Gooi, een exclusieve residentiële zone tussen Amsterdam en Utrecht, die te vergelijken is met Knokke, Schilde of Sint-Martens-Latem bij ons. Hier vind je geen schamele rijhuisjes en auto’s met trekhaken om de sleurhutten ’s zomers naar de camping te verplaatsen, maar statige villa’s in het groen en glimmende premium automobielen bestuurd door afgeborsteld volk. Kroymans verdeelt hier reeds Aston Martin, Ferrari, Jaguar en Land Rover, en maakt zich sterk dat hun select cliënteel ook wel warm te maken is voor de Karma Revero. Het prijskaartje van … 145.000 euro plus taksen – in België dus 175.450 euro – moeten ze er maar bijnemen…

In deze fraaie omgeving konden we al in alle exclusiviteit de nieuwe Revero testrijden. Hoewel ‘nieuw’ misschien wat overdreven lijkt, want het nieuwe model is duidelijk verwant met zijn voorganger, met nog steeds krachtige proporties die dynamiek en stijl uitstralen. Toch verzekerde grote baas Marques McCammon dat “op de ranke berline geen enkel koetswerkelement ongewijzigd is gebleven en dat ook het interieur, de uitrusting en de ADAS-systemen een grondige update kregen”. Waarvan akte.

Elektrisch rijden mét voldoende rijbereik

Mooi, maar het basisconcept van de Karma Revero blijft identiek met een aangepast aluminium chassis en een hybride aandrijving met een range extender, die borg staat voor elektrisch rijden met voldoende rijbereik. Hierbij genereert een 1.5-liter turbomotor van BMW-origine de stroom voor de accu van 28 kWh die de twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW aandrijft. Dit resulteert in een systeemvermogen van 536 pk en 746 Nm koppel, waarmee de sprint van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden lukt en een topsnelheid van 200 km/u wordt bereikt. Dat zijn meer dan degelijke prestaties, waarmee de 2,4 ton wegende berline zeer vlot uit de startblokken schiet en zijn bestuurder heel wat rijplezier kan verschaffen als de omstandigheden dat toelaten. 

De hybride met range extender is een eerder zeldzaam aandrijfconcept waarmee Karma zich wil onderscheiden van de concurrentie die tegenwoordig vooral volledig elektrische aandrijvingen aanbiedt. Het EREV-concept (Extended-Range Electric Vehicle) van de Revero laat toe 130 kilometer zuiver elektrisch te rijden, terwijl de totale actieradius met de hulp van de benzinemotor 580 kilometer bedraagt. Dat biedt de bestuurder een grotere flexibiliteit en onafhankelijkheid in deze transitieperiode naar volledig elektrisch rijden. Maar zoals gezegd zullen de volgende modellen die Karma zal lanceren ook een volledig elektrische aandrijving krijgen.

Golftas netjes in de koffer

De Karma Revero biedt plaats aan vier personen en heeft een piepkleine koffer van amper 195 liter. Dat is zelfs minder dan een gemiddelde stadswagen. Volgens het merk is dat echter meer dan voldoende voor het beoogde cliënteel dat er vooral een golftas in kwijt wil, en dat lukt prima. Die beperkte kofferruimte is te wijten aan de accu in de middenconsole die tot achteraan doorloopt en de plaatsing van de elektromotoren en de omvormer onder de koffervloer. Inderdaad, voor Fisker was design belangrijker dan functionaliteit en dat draagt de Revero nog steeds mee.

Aan het stuur biedt de Karma Revero een overtuigende rijervaring die dynamiek en comfort mooi weet te verzoenen in een luxueus kader met een hoogwaardige afwerking in leder, hout en carbon. Ook de bediening van de boordfuncties via het centrale display verloopt logisch en intuïtief, zodat je je meteen thuisvoelt in het knusse interieur. Tegelijk oogt het geheel wat ‘klassiek’ in deze tijden waar gigantische digitale displays het dashboard van de recentste geconnecteerde EV’s beheersen. Maar aangezien niet iedereen daar fan van is, zullen liefhebbers van een conservatiever interieur misschien net daarvoor vallen.

De cruciale vraag is of de kandidaat-kopers bereid zullen zijn een slordige 175.450 euro neer te tellen voor de Karma Revero, die wel een sterk totaalconcept aanbiedt, maar tegelijk toch al wat gedateerd is en eigenlijk op geen enkel vlak de sterke concurrentie in het premium marktsegment kan overtroeven. Alhoewel. Gezien het beperkte productievolume van dit model, waarvan er in 2024 slechts 200 stuks wereldwijd zullen worden afgeleverd, is de exclusiviteit natuurlijk wel verzekerd.

Conclusie

We kunnen besluiten dat de nieuwe Karma Revero nog steeds de originaliteitsprijs wint met een fraai design, een apart aandrijfconcept dat zeker zijn voordelen heeft en een zeer beperkte productie waardoor je gegarandeerd met een unieke premium wagen rondrijdt. Wel moet je daarvoor heel veel euro’s neertellen, terwijl het concept, het design en de technologie intussen al wat passé zijn. Kortom, deze Karma Revero is een echt hebbeding voor gefortuneerde autoliefhebbers.

Fiche Karma Revero

Motor: Hybride met range extender (E-REV), 1,5 turbobenzine + 2 elektromotoren, 536 pk en 746 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/B/H (mm): 4.998/2.136/1.337
Leeggewicht (kg): 2.449
Koffervolume (l): 195
Batterij (kWh): 28
0 tot 100 km/u (sec.): 3,9
Topsnelheid (km/u): 200 km/u
Rijbereik WLTP (km): n.b.
CO2: 35 g/km
Prijs: 175.450€

Tekst: Alain De Jong

You May Also Like

Hier is de VW ID.Buzz, de Bulli anno 2022

Wij zijn klaar voor een roadtrip doorheen Europa Hij is er, de zuiver elektrische ...

MenStyle Weekend Tip: Porsche 75 jaar ‘Driven by Dreams’ in Autoworld Brussel

In 1948 maakte Ferry Porsche zijn droom – het creëren van een eigen sportwagen ...

MenStyle On Tour: Wereldpremière Abarth 500e in Turijn

En een vleugje nostalgie in de Heritage Hub Een wereldpremière? Daar zeggen we niet ...