X7, BMW's nieuw vlaggenschip in de X-serie (foto's)

Hier is ‘ie dan, de grote broer van de X5

Eerste indruk voor hij die de Volvo XC90, Mercedes GLS, de Range Rover en zelfs de Bentley Bentayga het vuur aan de schenen moet leggen? We zijn er niet wild van. Maar of ze daar bij BMW wakker van liggen. Deze patserige SUV vermomde 7-reeks willen de Beierse vrienden vooral afzetten in Noord-Amerika en China…daar waar het ‘hoe groter, hoe beter’ nog steeds de standaard is, zeker voor zij die nog wat centjes over hebben.

Dik 5 meter lang, exact 2 meter breed en 1m80 hoog…kort door de bocht, een mastodont die plaats biedt aan 7 stoelen, standaard elektrisch…en ja, met heel veel ruimte, zelfs op de laatste rij! Het design blijft klassiek en uitspattingen, op de grootste nieren ooit, ga je er niet tegenkomen. Echt sportief kan je deze patser ook niet echt noemen doch, met de Air Breathers, spoiler op het dak en best wel mooie velgen laten ze toch het sportief kantje van de X7 naar boven komen en uiteraard zal er ook op de X7 een optioneel M-pakket bestaan, wat een iets sportievere look zeker ten goede zal komen.

Ook binnenin ademt het BMW. Clean, zoals steeds en met de gekende iDrive navigeer je doorheen alle infotainment als een mes door zachte boter. Snel en vooral makkelijk. Dat het vlaggeschip onder de X-reeks dan ook net dat tikkeltje meer luxe uitstraalt, is logisch. Of dit zich ook zal vertalen in je portemonnee is nog onduidelijk…prijzen zijn er vooralsnog niet.

Onderhuids voorziet BMW 4 varianten, waarvan er slechts 3 (voorlopig) naar Europa komen. Welke niet? De xDrive50 met de krachtige 4,4 liter-V8, goed voor 462 pk en 650 Nm. Welke dan wel? 3 zescilinders namelijk een 3 liter benzine van 340 pk en 450 Nm onder de naam xDrive40i en twee diesels. In de xDrive30d ligt een 3 liter blok van 265 pk en 620 Nm en in het topmodel, de M50d ligt er eentje goed voor 400 pk en 760 Nm. De drie versies krijgen een Steptronic-automaat met acht verzetten meegeleverd en laat de snelste onder het pak, de M50d in 5,4 seconden naar honderd spurten.De diesels zijn goed voor een normverbruik tussen 6,5 en 7 liter…redelijk groene jongens, niet? Over een nog zuinigere hybride laten de mannen uit München niets los.

Ook aan off-roaders is gedacht. De X7 is uitgerust met luchtvering en de optionele off-roadmodi (voor sneeuw, zand, gravel en rotsen) moeten de waaghalzen onder ons toelaten zich ook buiten ‘de piste’ te amuseren. De M50d heeft ook een M Sport-differentieel op de achteras. Zo behoudt deze auto het karakter van een achterwielaangedreven auto…iets waar elke BMW-rijder sowieso naar snakt.

Verwacht…lente 2019! Wij staan alvast klaar voor een Whatmatters-Roadtest.


Foto’s BMW
 
 
 

You May Also Like

Is een Bugatti Chiron Sport over een kletsnatte Nordschleife sturen een goed idee? (Video)

De mannen van Top Gear zochten het uit Helaas, wij krijgen zulke telefoontjes nog ...

ABT boost rijbereik VW ID.Buzz met dank aan zonnepanelen

Een stukje praktischer Of we fan zijn van de VW ID.Buzz? Hélemaal! De test, ...

Man geeft roze Bugatti cadeau voor Valentijn

Die had iets goed te maken… Je hebt zo van die mannen die alles ...