Eerlijk is eerlijk, als we het hebben over dé referentie als het gaat om elektrische wagens, dan rolt er maar 1 naam over ieders lippen, Tesla. Terwijl de concurrentie zich het hoofd breekt over de ontwikkeling van hun eerste echte elektrische modellen, en dat zijn niet de hybride versies die slechts 35 kilometer zuiver elektrisch kunnen rollen, breiden ze bij Tesla hun gamma rustig uit. Een nieuwe roadster tegen 2020 of zelfs vrachtwagens, ze zitten niet stil daar bij de jongens van Elon Musk. Nadat we eerder het Model X 100D mochten testen, kregen we nu een spiksplinternieuw model S 100D mee…ideaal om eens de vergelijking te maken!
Klein puntje waarover we zouden kunnen jammeren…het was nog niet de topversie die we meekregen. Dus geen P100D, uitgerust met twee krachtige elektromotoren (één op elke as) die samen bijna omgerekend 600pk en meer dan 1.000 Nm produceren en dankzij zijn waanzinnige “Ludicrous”-modus zowaar in 2,7 seconden naar 100 km/u sprint. Om u een idee te geven, zowat 0,2 seconden ’trager’ dan een 1500PK sterke Bugatti Chiron, of even snel als zijn voorganger, de Bugatti Veyron…met dat verschil dat de Tesla geen 16 cylinder heeft die de benzine even snel uitspuwt als dat hij erin gaat én dagelijks kan gebruiken én je er zowaar ook 30X minder voor moet betalen…(en dan spreken we nog niet over de onderhoudsbeurten).
Soit, genoeg gejammerd, wij kregen de op één na topversie mee, de S 100D. En of we er wild van werden! De twee elektromotoren van de P100D blijven bewaard, waardoor deze bolide vierwielaandrijving heeft, en zo ook maar eventjes omgerekend een 422 pk (2X 193KW) en 660 Nm op de wielen overbrengen. Met een beloofd rijbereik van om en bij de 600 kilometer zien we al enkele verre tripjes in het verschiet de komende 4 dagen.
Hoewel de Model S al geboren is sinds 2009 (als concept dan) en in 2013 naar Europa kwam, is hij niet verouderd. Tal van nieuwe updates en nieuwe features maken van deze wagen steeds een compleet nieuwe versie als je ermee uit de garage rijdt. In vergelijking met de concept in 2009, biedt een Tesla ondertussen mooie opties aan zoals een automatische noodremhulp, rijstrookwaarschuwing en een dodehoekwaarschuwing of de Autopilot. Ons testexemplaar had alles wat we maar konden bedenken en met zijn 80 gereden kilometer op de teller rook het spierwitte leder nog naar een net gevilde kalf….(bij wijze van spreken want ze kozen hier bij Tesla voor het veel duurzamere synthetisch leder)…Klaar om te vertrekken…
Geluidloos, snel en het moet gezegd worden, qua wegligging net dat tikkeltje sportiever dan de eerder geteste en toch wel duurdere X. Deze S 100D sprint naar 100 in iets meer dan 4 seconden en topt redelijk snel af op een begrensde 250 KM/u. Ook in bochten laat deze vierwielaangedreven krachtbron zich niet van de wijs brengen en komt hij echt wel in de buurt van de betere Porsches en Maserati’s van deze wereld…Porsches en Maserati’s die bij het uitkomen van de bocht alleen het achterwerk van deze Amerikaan zullen zien.
Op praktisch vlak vermorzelt deze Tesla Model S alvast de concurrerende berlines. Vlotjes nemen we met drie plaats op de (verwarmde!) achterbank in een shoppingtripje naar Maastricht. Als je weet dat de familie van de koude kant (schoonfamilie) allemaal bestaan uit een stel benen dat de totaallengte dicht bij de 1M90 brengt, niet evident. Doch, geen enkel probleem hier. Ook de shopping bags raakten we vlot kwijt. De laadruimte van de koffer is dan ook groot. Achteraan geraak je 745 liter kwijt, vooraan (geen motor hier in tegenstelling tot de concurrentie) zelfs een extra 150 liter.
In de wagen, fun verzekerd. De gigantische tablet gidst je van broodnodige acties (deuren openen, GPS op basis van Google Earth,…) door naar toffe hebbedingetjes (Premium Spotify, Internet, spelletjes,…). Voor ieder wat wils!
Is er een minpuntje? Ja! Als je zuinig rijdt met de Tesla (17kWh/100km) kom je ongeveer 550 kilometer ver. (In theorie zelfs 588 km. 100kWh batterij/17*100=588 km). Helaas nodigt deze krachtpatser niet uit tot zuinig rijgedrag, trapten we wel eens meer dan eens op zijn elektrische staart en moeten we helaas al halt houden na bijna 300 kilometer. Gelukkig kunnen we altijd gaan bijladen bij Tesla, waar we hem binnen 45 minuten helemaal vol stroom hebben geladen of, zoals nu in Maastricht, een elektrische laadpaal, die er een kleine 3u heeft over gedaan om hem vol te ’tanken’. Ideaal dus om met een volle batterij en een vol koffer aan shopping bags drie uur later terug huiswaarts te keren.
Rijden met een Tesla is niet gratis. Helaas bieden ze bij Tesla niet meer de gratis en onbeperkte toegang tot zijn superchargernetwerk aan. Stroom kost dan ook geld en na de eerste 400kWh/jaar, betaal je daar nog €0,23/kWh. Wel een voordeel, vooral dan voor onze zelfstandige medemens, een Tesla Model S is 100% elektrisch en dus fiscaal erg interessant! Tot 120% aftrekbaar. Wetende dat de regering net beslist heeft de ‘Fake’ Hybride wagens aan te pakken (BMW X5 4.0e, Porsche Cayenne SE Hybrid,…om wat voorbeelden te geven) zal Tesla een fantastisch en uitgelezen alternatief zijn sinds afgelopen jaarwisseling. Goedkoop is hij natuurlijk niet want met een basisprijs van €113.950 kost een Tesla Model S 100D je natuurlijk wel een stukje rib uit je lijf…volledig geëquipeerd misschien wel een hele rib.
X of S?
Wij hebben ons 4 dagen lang uitermate goed geamuseerd en met pijn in het hart hebben we afscheid genomen van deze snelle elektrische jongen om ons terug achter het stuur van onze dieselverslindende X5 te nestelen. Tot het moment wij bij Whatmatters toch de nodige fondsen aantrekken, zal een Tesla met een prijskaartje van boven de 100K, niet in onze garage staan…helaas. Waar wij echt iets meer fan zijn van de X en zijn vleugeldeuren, rijden we liever met de S die ons net iets sportiever lijkt. Wij zijn alvast benieuwd naar de Roadster…ze mogen ons blijven bellen natuurlijk!