24u van Le Mans belooft opnieuw een topeditie te worden

En wel daarom!

Omwille van een andere trip, later meer hierover, en iets te late bevestiging dat we er ook dit jaar bij konden zijn, moeten we dit jaar verstek laten gaan voor de 24u van Le Mans… en mogen we dit nu al spijtig vinden? Waarom? Omdat na de 24h Le Mans Centenary (100 jaar Le Mans) vorig jaar tegen onszelf zeiden dat we geen enkele editie meer zouden willen missen. En nu belooft de 92ste editie al even legendarisch te worden en wel hierom…

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 24 Heures du Mans (@24heuresdumans)

Nog meer hypercars

Daar waar vorig jaar het startveld stevig werd uitgebreid is dit dit jaar nog meer het geval. Vergeet de periode waar alleen Toyota zichzelf naar de overwinning reed in de topklasse, nu worden ze uitgedaagd door niet minder dan acht andere constructeurs in de LMP1-klasse waaronder Ferrari, die vorig jaar in hun eerste editie terug de oppergaai mee graaiden, Porsche, Lamborghini, Peugeot, Alpine, Cadillac, BMW en Isotta. En dat het een spannende strijd belooft te worden bewijzen de tijden in de oefensessies en kwalificaties.

Regen of geen regen?

Als we even naar de metéo gaan kijken zien we hier en daar de voorspelling van regen en we hebben vorig jaar gezien dat dit tot ongelofelijke taferelen kan zorgen. De ene constructeur is al beter in natte omstandigheden dan anderen en laat strategie hier vooral een belangrijke schakel in het geheel worden. Wie durft het langst op de droge band rijden? Wie gaat sneller voor de regenband? Wie plant de juiste pistop in voor, tijdens of na een safetycar nadat de regen ongetwijfeld ook zijn slachtoffers zal maken? Juist…

En over die safetycar, pitstops en strategie gesproken, ook de regels hier zijn wat aangepast. Vorig jaar waren we getuige van vele onderbrekingen en om dat sneller te laten verlopen zal bij een safetycar-procedure niet meer gewacht worden om de verschillende klasse terug op orde te zetten en worden de heren gelost in de positie die ze hadden net voor de onderbreking. Zo kan het zijn dat een LMP1 bij de herstart zich opnieuw een weg door verschillende andere klassen als LMP3 of LMGT3 zal moeten banen. Dus als LMP1 even gaan pitten omdat het een tijdsbesparing is? Met wat pech kom je achteraan het pak te staan.

De belgen?

Naast een pak ex-F1-piloten als Sébastien Bourdais, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries, Sébastien Buemi, Romain Grosjean, Mick Schumacher, Jenson Button, Antonio Giovinazzi, Daniil Kvyat, Robert Kubica,… en veelvuldig wereldkampioen Moto GP Valentino Rossi doen er ook een pak belgen mee.

Zo zet het Belgische WRT als BMW fabrieksteam twee BMW M Hybrid V8 Hypercars in, net als een BMW M4 GT3 (met Valentino Rossi). Kijken we naar Belgische piloten, gaat onze aandacht vooral naar  Laurens Vanthoor, die zelfs start met zijn Porsche (Penske Motorsport) vanop de polepositie bij de Hypercars. Kijken we binnen diezelfde familie zien we zijn broer Dries, die de kleuren van BMW vertegenwoordigt. Oud F1 en huidig Formule E-piloot Stoffel Vandoorne zal dan weer zijn beste rechtervoetje voor Peugeot zetten. Ook onze aandacht? De ‘roze’ Iron Dames! Zij, met de Belgische Sarah Bovy in de lead, rijden in een Lamborghini Huracan LMGT3 Evo2 op zoek naar een vrouwelijke overwinning tussen al dat mannelijk geweld.

De 92ste editie van de 24 uur van Le Mans gaat van start vandaag om 16:00 tot, uiteraard, morgen 16 juni om 16:00. Gentlemen, Start your Engines! 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 24 Heures du Mans (@24heuresdumans)

You May Also Like

MenStyle On Tour: Autoworld Brussels (Fotoreportage)

Hét museum voor mensen waar benzine door de aderen stroomt Wie nog tot zondag ...

Splinternieuwe Lamborghini Countach fileert bochtige Italiaanse wegen

Yes please! Het is al eventjes geleden dat de Italiaanse stierenfokker zijn Countach LPI ...

Dit is de allereerste iX1

In navolging van de iX en iX3 Wat dwarrelde gisteren in onze mailbox? De ...